7 Φεβ 2013

Διακεκριμένοι Έλληνες σχεδιαστές αυτοκινήτων - Μέρος 3ο

Στο 3ο μέρος του αφιερώματος μας στους διακεκριμένους Έλληνες σχεδιαστές (το 1ο μέρος εδώ, το 2ο μέρος εδώ) παρουσιάζουμε τον Αντώνη Βολάνη (Antoine Volanis), τον δημιουργό του πρώτοποριακού πολυμορφικού αυτοκινήτου, του Renault Espace.


Ο Αντώνης Βολάνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1948, μεγάλωσε όμως στη Γαλλία. Σπούδασε σε σχολή τεχνικού σχεδίου μέσων μεταφοράς. Αρχικά εργάστηκε στη Renault όπου περισσότερο είχε μία επαφή με τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας και λιγότερο μία ευκαιρία να παρουσιάσει τις σχεδιαστικές του ιδέες. Στην συνέχεια το 1968 βρέθηκε στην Peugeot όπου και παρέμεινε για τρία χρόνια στο τμήμα έρευνας και εξέλιξης της εταιρίας. Θεωρώντας πως η θέση του στην γαλλική εταιρία δεν του επιτρέπει να αναπτύξει τις ιδέες του παραιτείται και αναζητεί μία νέα πρόκληση. Αυτή του την προσφέρει ένα από τα σημαντικότερα σχεδιαστικά γραφεία της Γαλλίας, η Matra. Τα συνολικά 10 χρόνια που παρέμεινε στη συγκεκριμένη εταιρία αποτελούν μία από τις ποιο δημιουργικές περιόδους στην καριέρα του σχεδιαστή.
Εκεί εκτός των άλλων θα σχεδιάσει το τριθέσιο σπορ με κινητήρα στο κέντρο Baggera (1973),


το Rancho που βασιζόταν στο παλιότερο Simce 1100 και είναι ο προγονος των σημερινών SUV (1977) , 


το Murena (ο αντικαταστάτης του Baggera) ένα εντυπωσιακό για την εποχή του χαμηλού κόστους σπορ αυτοκίνητο τριθέσιο με κινητήρα στο κέντρο (1980),


Το πιο γνωστό δημιούργημα του μέχρι σήμερα το Espace (1984), το πρώτο σύγχρονο πολυμορφικό αυτοκίνητο που παράχθηκε στην Ευρώπη.



To Espace έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία της κατηγορίας των πολυμορφικών αυτοκινήτων. Μετά το Espace αρκετοί κατασκευαστές έσπευσαν να παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις στην κατηγορία αυτή, και σήμερα ολοι οι μεγάλοι κατασκευαστές παράγουν πολυμορφικά μοντέλα.
Σε ηλικία 32 ετών αποφασίζει να ανοίξει το δικό σχεδιαστικό γραφείο όπου συνεργάζεται τόσο με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (Fiat, Renault, Citroen, VW) όσο και με κατασκευαστές βιομηχανικών προϊόντων όπως η TEFAL και η Rossignol .
Ένα άλλο πολύ σημαντικό μοντέλο που δημιούργησε ο Βολάνης, ήταν για λογαριασμό της Citroen το εκθεσιακό πρωτότυπο με το όνομα Xanae το 1994.

Η πρωτοτυπία του Xanae ήταν ότι συνδύαζε τους χώρους ενός πολυμορφικού αυτοκινήτου με την εμφάνιση ενός επιβατικού. Το Xanae αποτέλεσε αντικείμενο αντιδικίας του σχεδιαστή με την Citroen, καθώς η φίρμα χρησιμοποίησε ιδέες από το σχέδιο στο μοντέλο παραγωγής της το Xsara Picasso παραγκωνίζοντας τον ίδιο. Την υπόθεση κέρδισε ο σχεδιαστής και αποζημιώθηκε. Ωστόσο, η αντιδικία αυτή στάθηκε μάλλον η αιτία της απομάκρυνσης του τα μετέπειτα χρόνια από το χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Άλλα έργα του εκτός αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μεταξύ άλλων το LOOK KG196, ένα αγωνιστικό ποδήλατο και η συμμετοχή στου στη σχεδίαση της σειράς σκαφών θαλάσσης Flyer της Benateau

Πηγές:
Συνέντευξη του Αντώνη Βολάνη στο yaughttime.gr
Wikipedia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...